18 äpplen

ugnefär så många hittade jag i vår trädgård.
Nu sitter en stor, fet paj i ugnen och väntar på att bli färdig.
(okej, det är faktiskt bara jag som väntar)
här har ni (och jag, ifall jag skulle råka glömma bort det) receptet på saras goda äppelpaj.
om ni ska göra en ganska stor:
2-3 äpplen (gärna hemodlade) det ska vara ganska mycket äpple i bottnen av formen, se efter, det finns egentligen inte nåt exakt antal äpplen...)
till smuldegen:
3 dl krossad havre
1/2 dl vetemjöl
100g smör/margarin
3/4 dl socker (ni kan ta mindre)
till serveringen:
lite glass
Beredning:
sätt ugnen på 200°C
lägg ut äpplena i ett jämt mönster i en ganska stor pajform.
lägg i smör, socker, vetemjöl, havre i en bunke.
knåda ihop ingredienserna ovan med fingrarna, inget "pulver" får komma utanför. allting ska bara se ut som en slags smulig deg utan mjöl eller havre i botten... lite svårt att förklara, men "allt ska vara bundet till smöret" det kan ta lång tid.
släpp över smulorna över äpplena.
jämna ut om det skulle behövas. all deg ska bli klar samtidigt. bara så man inte får en massa bruna "spetsar" och hela övriga degen är gulaktig...
sätt in pajen i ugnen
vänta i 15 min.
du kan behöva "peta lite" på smuldegen vartannan minut efter det. i 10 min.så att allt blir lika varmt och inget blir bränt.
ta ut den ur ugnen, var noga med att använda grytvantar, och med att stänga av den sen.
låt pajen svalna i 5 min.
servera med lite smält glass.
klart!!!!
Äppelpaj
'sara

Kommentarer
Postat av: mst

godkväll :D

2009-11-08 @ 21:00:58
URL: http://maatilda.blogg.se/
Postat av: Tomas

Och gott blev det! Tack!

2009-11-09 @ 14:42:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0